10 zvukova automobila koji najavljuju kvar

Konkretan odgovor odmah: svaki neobičan zvuk iz automobila koji traje duže od jednog dana znak je da nešto nije kako treba. Ako čuješ škripu, udarce, klokotanje, zviždanje ili kucanje, u većini slučajeva problem će se pogoršati i izazvati skuplji kvar ako se odmah ne proveri. Čak i sitnica poput popuštenog kaiša alternatora može ti isprazniti akumulator, a kucanje iz motora može značiti da si pred havarijom.

1. Škripa pri kočenju

Desna noga na kočnici automobila
Škripa kočnica jasno ukazuje na istrošenost kočionih diskova

Kada pritisneš kočnicu i čuješ škripu, to gotovo sigurno znači da kočione pločice dolaze do kraja svog veka trajanja. Kočione pločice imaju metalni indikator koji proizvodi zvuk kada debljina obloge padne ispod minimuma. Ako ignorišeš ovaj zvuk, sledeća faza je metal na metal, što grebe disk i dovodi do potrebe da menjaš i diskove, što je višestruko skuplje. Osim finansijskog rizika, vožnja sa istrošenim pločicama produžava zaustavni put, naročito u kišnim uslovima, i može te dovesti u opasnost.

Tabela: Škripa pri kočenju – mogući uzroci

Mogući uzrok Kako se prepoznaje Rešenje
Istrošene kočione pločice Škripa pri svakom kočenju Zamena kočionih pločica
Deformisan disk Vibracija i škripa pri kočenju Tokarenje ili zamena diska
Prljavština na pločicama Povremena škripa pri blagom kočenju Čišćenje kočionog sistema

Iskustveni savet: Ako se zvuk pojačava dok voziš, ili se pojavi metalno grebanje, odmah idi kod majstora jer si na granici oštećenja diska.

2. Tupi udarci pri prelasku preko rupa

Zvuk „klonk“ ili „lup“ pri prelasku preko ležećih policajaca i rupa u asfaltu često je znak da neki deo prednjeg ili zadnjeg trapa više ne obavlja svoju funkciju kako treba. Najčešći krivci su amortizeri, spona stabilizatora, krajnici ili gumice na stabilizatoru. Ako ne rešiš na vreme, oštećen trap može izazvati neravnomerno trošenje guma, slabije držanje pravca i duži zaustavni put prilikom naglog kočenja.

Tabela: Lupanje pri prelasku preko rupa

Deo Simptom Rešenje
Amortizeri Poskakivanje automobila, tupi udarci Zamena amortizera
Spona stabilizatora Tupi udarci pri prelasku preko neravnina Zamena spona
Krajnici i kugle Lupkanje pri skretanju ili vožnji Zamena krajnika/kugle

Iskustvo iz prakse: Vožnja sa istrošenim trapom dodatno opterećuje gume i izaziva troškove koji mogu premašiti cenu zamene amortizera ako se ignoriše dovoljno dugo.

3. Cvilež pri okretanju volana

Ruke okreću volan na vozilu
Izvor: YouTube/Screenshot, Ukoliko čujete zvukove škripe tokom skretanja, proverite ulje u servo sistemu

Ako čuješ visok cvilež dok okrećeš volan u mestu ili pri manevrisanju, najčešći uzroci su nizak nivo ulja u servo sistemu, labav ili istrošen servo kaiš, ili kvar na pumpi serva. Servo volan omogućava lakše upravljanje, a ako se problem ignoriše, može doći do potpunog otkazivanja serva, zbog čega volan postaje tvrd i nezgodan za upravljanje u uskim prostorima.

Tabela: Cvilež pri okretanju volana

Mogući uzrok Simptom Rešenje
Nizak nivo servo ulja Cviljenje u krajnjim položajima volana Dolivanje ili provera curenja
Labav ili istrošen kaiš Cviljenje odmah pri pokretanju volana Zatezanje ili zamena kaiša
Kvar pumpe serva Stalno cviljenje uz težak volan Provera ili zamena pumpe serva

Praktičan savet: Proveri tragove curenja ispod vozila ispod prednjeg dela, jer ako curi ulje iz serva, problem će se ponoviti ubrzo posle dopune.

4. Škripanje pri startovanju

Kratko škripanje pri paljenju automobila ukazuje na labav, zaprljan ili istrošen kaiš alternatora. Alternator puni akumulator dok voziš, a ako kaiš pukne, vozilo radi samo dok se akumulator ne isprazni. Tada ostaješ na putu, neretko bez struje za paljenje vozila.

Tabela: Škripanje pri startovanju

Uzrok Simptom Rešenje
Labav kaiš alternatora Kratko škripanje pri paljenju Zatezanje kaiša
Istrošen kaiš Povremeno škripanje, vidljive pukotine Zamena kaiša
Zaprljan kaiš Škripanje pri paljenju u vlažnim uslovima Čišćenje kaiša ili zamena

Savet iz prakse: Pregledaj vizuelno kaiš – ako vidiš naprsline, vreme je za zamenu.

5. Metalno grebanje pri vožnji

Zumiran prikaz desnog točka na automobilu u pokretu
Izvor: YouTube/Screenshot, Zvuk grebanja metala može da označi više problema, a jedan od njih je i oštećenje ležaja točka

Zvuk grebanja koji se menja s brzinom može biti znak da se iskrivljena zaštita diska dodiruje s diskom ili da je došlo do oštećenja ležaja točka. Oštećen ležaj točka može izazvati blokadu točka ili odvajanje točka pri vožnji, što je ozbiljan rizik.

Tabela: Metalno grebanje pri vožnji

Uzrok Simptom Rešenje
Iskrivljena zaštita diska Konstantno grebanje pri vožnji Ispravljanje ili zamena zaštite
Oštećen ležaj točka Brujanje koje raste s brzinom Zamena ležaja

Iskustveni savet: Ako čuješ grebanje, nemoj odlagati pregled jer havarija ležaja točka može dovesti do blokiranja točka u vožnji.

6. Kucanje iz motora koje prati obrtaje

Ako čuješ kucanje koje se ubrzava kako pritiskaš gas, postoji mogućnost da su ležajevi radilice, klipnjače ili klipovi oštećeni. Ovaj zvuk je upozorenje za ozbiljan kvar, jer nastavak vožnje može dovesti do „zaribavanja“ motora i kompletne havarije.

Tabela: Kucanje iz motora

Uzrok Simptom Rešenje
Oštećeni ležajevi radilice Kucanje koje prati obrtaje motora Hitna dijagnostika i popravka
Oštećeni klipovi/klipnjače Dublje, ritmično kucanje Pregled i reparacija motora

Iskustvo iz servisa: Ako čuješ ovakav zvuk, ugasi motor odmah i pozovi šlep službu jer svaka sekunda rada pogoršava kvar.

7. Zviždanje pri ubrzavanju

Zviždanje pri pritisku na gas često znači curenje vazduha u usisnom sistemu, pucanje creva ili curenje turbine kod turbo vozila. Curenje vazduha remeti smešu vazduha i goriva, povećava potrošnju i smanjuje snagu motora.

Tabela: Zviždanje pri ubrzavanju

Uzrok Simptom Rešenje
Curenje vazduha na usisu Zviždanje uz pad snage Provera i zamena creva
Problem sa turbom Zviždanje uz slabije performanse Provera i servis turbine

Praktičan savet: Ako voziš turbo dizel, zviždanje može biti znak da turbo „diše na škrge“, pa pravovremeni servis može sačuvati turbine od kompletnog kvara.

8. Šuštanje ili klokotanje vode

Zvuk klokotanja vode u tabli ili ispod haube nakon gašenja vozila obično je znak prisustva vazduha u rashladnom sistemu ili curenja rashladne tečnosti. Ako se ne sanira, motor se može pregrejati, što izaziva pucanje glave motora ili dihtunga.

Tabela: Klokotanje vode

Uzrok Simptom Rešenje
Vazduh u rashladnom sistemu Klokotanje pri gašenju motora Odzračivanje sistema
Curenje rashladne tečnosti Klokotanje + pad nivoa tečnosti Pronalaženje i sanacija curenja

Iskustvo iz prakse: Ako redovno dolivaš antifriz, ali nivo opet pada, to je znak curenja koje moraš otkriti pre nego što izazove ozbiljan kvar.

9. Zvuk struganja metala pri promeni brzina

Vozač desnom rukom menja brzine na menjaču
Izvor: YouTube/Screenshot, Čudni zvukovi pri menjanju brzina uglavnom ukazuju na problem sa kvačilom, ali ne nužno

Ako čuješ struganje prilikom menjanja brzina, uz otežano ubacivanje, uzrok je najčešće u kvačilu (ne odvaja skroz) ili u sinhronima menjača. Ako se kvar ignoriše, može doći do oštećenja zupčanika u menjaču, što zahteva skupu reparaciju.

Tabela: Struganje pri promeni brzina

Uzrok Simptom Rešenje
Kvar na kvačilu Struganje pri promeni brzina Provera i zamena kvačila
Problem sa sinhronima Struganje specifično pri određenim brzinama Reparacija menjača

Iskustveni savet: Ako kvačilo odvaja nisko ili nepravilno, odmah idi na proveru pre nego što oštetiš menjač.

10. Bubnjanje iz auspuha

Bubnjanje iz auspuha uz pad snage obično znači zapušen katalizator, curenje na izduvnom sistemu ili problem sa sagorevanjem. Ovaj problem povećava potrošnju goriva, smanjuje snagu i može oštetiti sonde i katalizator, što je skupa zamena.

Tabela: Bubnjanje iz auspuha

Uzrok Simptom Rešenje
Zapušen katalizator Bubnjanje uz pad snage Provera i eventualna zamena
Curenje na auspušnom sistemu Zvuk bubnjanja ili pucketanja Sanacija izduvnog sistema

Praktičan savet: Ako ti automobil troši više goriva nego inače i osećaš slabije povlačenje, proveri izduvni sistem.

Ako ostaneš zaglavljen zbog kvara koji proizvodi ove zvuke ili ti automobil stane u toku vožnje, ne zaboravi da uvek možeš pozvati šlep službu i pomoć na putu kako bi vozilo sigurno prevezao do servisa i izbegao dodatne kvarove prilikom šlepanja „na kratko uže“ koje često pogoršava štetu na vozilu

Zaključak

Ako primetiš bilo koji od ovih 10 zvukova, nemoj čekati da „sami prođu“ jer u 90% slučajeva vode ka skupljim kvarovima. Brzom proverom kod majstora često rešavaš problem minimalnom intervencijom, produžavaš život vozila i voziš sigurnije.

Ako želiš, mogu ti odmah napisati vodič „Kako sam da lociraš zvuk u autu pre servisa“, kako bi znao šta da testiraš i kako da objasniš majstoru, što može skratiti vreme dijagnostike i smanjiti troškove. Javi ako želiš i taj dodatak.

Jovica Marković

Jovica Marković

Jovica Marković je instruktor vožnje i autor tekstova o automobilima i saobraćaju. Njegovi tekstovi pomažu i početnicima i iskusnim vozačima da razumeju pravila, poboljšaju vožnju i izbegnu greške na putu. Ako neko zna kako objasniti složene stvari na lak način, to je on.